01.05.2012

När jag gick i tredje klass så hade jag en lärare som alltid sa att hade man inget snällt att säga, så kunde man lika gärna vara tyst. Vi människor är extremt bra på att kritisera andra, speciellt nu när det enda som behövs är att man sätter sig framför sin dator och skriver någonting elakt som man egentligen inte behöver stå för. Vad alla behöver inse är att vad man skriver på internet, är sådant man bör kunna stå för i verkligheten och att vi är alla människor, så man bör verkligen överväga vad det är man tänker uttrycka innan man gör det. Jag hade en liknande diskussion med min värdmamma förra veckan, när vi diskuterade hur lätt det har blivit att mobba människor i och med att man alltid kan komma åt människor; via mobiltelefonen, internet, etc. Sådant som inte alls fanns i samma utsträckning, eller inte alls, för bara några år sedan - mobbningen har numera inga gränser. När jag var liten och hade det tufft i skolan, så behövde jag bara gå hem och så var jag skyddad, men nu så kan man smsa, skriva på Facebook eller kommentera bloggar för att terrorisera människor av olika anledningar. Det är hemskt, och jag förstår inte varför människor gör det! I ett samhälle då nästan alla, någonsin, har utsatts för mobbning av något slag, och därmed vet hur jobbigt det är, så förstår jag inte hur man kan vilja utsätta någon annan för det. Ja, vi kan inte gilla alla; inte ens jag gör det, men har jag inget snällt att säga så håller jag det för mig själv och är tyst.

Kommentarer
Postat av: lena rose´n

Så klokt sagt. Kom ihåg detta till din lärarutbildning kan du säkert skriva en uppsats om. Det skulle jag kunna varje vecka är det minst ett bråk att reda ut med samma tema som du beskriver. I helgen var vi i ett kallt och regnigt London men trevligt ändå. Kul att åka med sina två döttrar på egen hand.

Kram Lena

2012-05-01 @ 17:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0